zdroj: Shutterstock.com
Péče o tělo

Saunování dětí: Podpořte dětskou imunitu a zabojujte proti nachlazení i chřipce

Michaela Chylková
23.10.2020

Pravidelné saunování dětem bezpochyby prospívá - utužuje jejich zdraví, podporuje imunitu a působí jako prevence onemocnění horních cest dýchacích. Děti mohou navštěvovat jak infrasaunu, tak klasickou finskou saunu, jen je potřeba být opatrnější a dodržovat trochu jiná pravidla než u nás dospělých. Pojďme se na saunování dětí podívat blíže.

Kdy se saunováním dětí začít? 

Saunování dětí je možné provozovat už od 3. měsíce věku. U menších dětí není ještě zcela vyvinutý termoregulační systém organismu, může snadno dojít k přehřátí a saunování může být nebezpečné a riskantní. Pro opravdu malé děti je vhodnější domácí sauna, saunovací kabinu si můžeme jednoduše pořídit, tím se saunování stane pohodlnější, snadno uhlídáme čistotu i žádoucí teplotu. Děti mohou navštěvovat oba typy sauny - infrasaunu i finskou saunu. Infrasauna je dětem často doporučována kvůli teplotě (60 °C) a vhodnosti pro děti s alergiemi, astmatem a potíži se srdíčkem. Finskou saunu by měly navštěvovat jen zcela zdravé děti. 

Srdeční vady u dětí - odhalte je včas! 

Základní pravidla pro saunování dětí 

Při saunování s dětmi ve je důležité přizpůsobit zejména teplotu finské sauny, ta by měla být o dost nižší než pro nás dospělé, tzn. okolo 60 - 75 °C. Dalším důležitým faktorem je čistota, v případě sauny veřejné si musíme být jisti vysokými hygienickými standardy, vyvarujeme se pobytu v sauně s cizími osobami, proto si ji dopředu rezervujeme raději celou pro sebe. Specifická pravidla má i ochlazování - nepoužíváme ledové sprchy a bazénky, dáváme přednost ochlazení jen při teplotě, která odpovídá zevním klimatickým podmínkám, u nejmenších dětí (batolata, kojenci) volíme ochlazování sprchováním vlažnou vodou. Záleží také na samotné délce saunování, batolatům bohatě stačí čas pod 2 - 3 minuty, větší děti zvládnou 5 - 8 minut. Dětem do tří let stačí jedno prohřátí a osprchování, děti od 3 do 6 let zvládnou dvě procedury, od 7 let se děti mohou prohřívat a ochlazovat i 3x po sobě. Ovšem veškeré časové údaje jsou orientační a vždy bereme ohled na momentální stav dítěte. Po saunování je doporučována krátká procházka na čerstvém vzduchu, která ještě více podpoří posilování obranyschopnosti organismu. Nejvhodnějším časem pro saunování je navečer, děti se saunováním zklidní a připraví na plnohodnotný spánek. 

REKLAMA

Plusy saunování - infrasauna i finská sauna má svá pozitiva

Pozitiva infrasauny 

  • zlepšuje prokrvení organismu, okysličuje tkáně
  • teplo infračervených paprsků zvyšuje schopnost leukocytů (bílých krvinek) pohlcovat choroboplodné zárodky
  • pomáhá při kožních onemocněních 
  • uvolňuje svalstvo, mírní záněty a tlumí bolest
  • zklidňuje, zlepšuje regeneraci a hojení

Atopický ekzém a jeho zhoršení v zimě 

Pozitiva finské sauny

  • prevence proti nachlazení, chřipce a onemocnění horních cest dýchacích
  • detoxikace
  • vyplavení endorfinů (hormonů štěstí)
  • otužování organismu, posilování obranyschopnosti
  • zmírnění bolestivosti svalů a kloubů

Saunování je tou nejlepší formou zvyšování dětské imunity, děti, které se pravidelně saunují, jsou méně postiženy infekcemi horních cest dýchacích, nebo je průběh nemoci lehký a bez komplikací. Děti také lépe zvládají náhlé výkyvy teplot a přechody mezi zimou a teplem, což je zvlášť pro nadcházející období velkým přínosem. 

Pozitivní účinky saunování 

Autor: Michaela Chylková

4 tipy, jak snadno a rychle připravit tělo na podzim
Jak vybrat dobrého trenéra?

Další články

Zdravé stravování v zimních měsících
Hubnutí, dieta a zdravá strava

Zdravé stravování v zimních měsících

09.11.2020

Během chladných zimních měsíců potřebujeme našemu organismu obstarat potřebné množství vitamínů, minerálů a dalších látek, které posilují naši imunitu. Tyto látk ...